moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi mistrzowie kierownicy

Za kierownicą spędzają setki godzin. Od ich umiejętności zależy bezpieczeństwo przewożonych osób i wojskowego transportu. W Centrum Szkolenia Sił Powietrznych w Koszalinie zakończyła się dziś czterodniowa rywalizacja o tytuł najlepszego kierowcy w mundurze. Indywidualnie i zespołowo najlepsi okazali się żołnierze z Sił Powietrznych.


Konkurs na najlepszego kierowcę sił zbrojnych odbył się po raz dziesiąty. Wzięły w nim udział reprezentacje: Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej, Sił Specjalnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa i Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Do rywalizacji stanęło 36 żołnierzy (pięciu zawodników w drużynie plus jeden rezerwowy). – Kwalifikując się do tego ostatniego etapu, potwierdziliście swoją przynależność do elity kierowców sił zbrojnych – mówił podczas zawodów gen. bryg. Dariusz Łukowski, zastępca szefa Inspektoratu Wsparcia – szef Logistyki Inspektoratu.

Pretendenci do tytułu mistrza przez cztery dni walczyli w konkurencjach teoretycznych i praktycznych. Na początek rozwiązywali testy ze znajomości przepisów ruchu drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów mechanicznych, zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku oraz z wiedzy ogólnej na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Potem przyszedł czas na praktyczny popis umiejętności kierowców w mundurach.

Jakie zadania mieli do wykonania żołnierze? – Zawodnicy musieli zaliczyć cztery konkurencje. Niemal wszystkie wymagały mistrzowskiej precyzji – tłumaczy ppłk Ryszard Ociesa, szef Wydziału Centralnej Rejestracji Pojazdów SZ i Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Szefostwie Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

W pierwszej konkurencji kierowcy musieli pokonać Honkerem wyznaczony odcinek trasy. Utrudnieniem było to, że na specjalnym wysięgniku, przymocowanym z przodu pojazdu, była położona piłka. Liczyła się więc płynność jazdy, bo gwałtowne ruchy mogły doprowadzić do jej zrzucenia, a za to doliczano punkty karne. Podobna „kara” spotkała tych, którzy w kolejnej konkurencji – slalomie Starem 266 – przewrócili choć jeden pachołek.

Uczestnicy zawodów musieli zaprezentować umiejętności jazdy terenowej. Do pokonania mieli wyznaczony odcinek trasy z przeszkodami. Tym razem na samochodzie umieszczony był pojemnik z wodą. Trzeba było jechać w miarę dynamicznie, ale i na tyle ostrożnie, by jej nie wylać. – To prawdziwi mistrzowie kierownicy. Dokładnie wiedzieli, co robią, nie mieli momentów zawahania. Przyznam, że te ich przejazdy wyglądały dość brawurowo – mówi kpt. Jarosław Barczewski, rzecznik CSSP w Koszalinie.

Ostatnim zadaniem, przed którym stanęli uczestnicy konkursu, było praktyczne sprawdzenie umiejętności w udzielaniu pierwszej pomocy ofiarom wypadku drogowego, w tym przeprowadzenia czynności reanimacyjnych na fantomie.

Reprezentacja Sił Powietrznych odbiera statuetkę za zwycięstwo w zawodach.

Rywalizacja trwała do samego końca. Ostatecznie najlepszym kierowcą został st. plut. Arkadiusz Nabzdyk z Sił Powietrznych. – Na początku najtrudniejsze było opanowanie nerwów, a potem jazda w terenie z wodą. Przyznaję jednak, że lepiej czułem się w konkurencjach na Starze 266. Wyprzedziłem konkurentów o parę sekund i chyba właśnie dzięki temu, że byłem szybszy, zwyciężyłem – mówi najlepszy wojskowy kierowca.

Drużynowo również zwyciężyli reprezentanci w stalowych mundurach. To oni najlepiej poradzili sobie z testem teoretycznym, sprawdzającym wiedzę z przepisów ruchu drogowego, oraz częścią praktyczną. A ta wcale nie była łatwa. – Musieliśmy pokazać swoje umiejętności w jeździe na czas, przenoszeniu ciężkich opon czy przepychaniu samochodu. Fizycznie trudnym zadaniem była wymiana ważącego 120 kg koła w Starze 266. Wygraliśmy dzięki dobremu przygotowaniu, znakomitej współpracy wszystkich zawodników i szybkiemu podejmowaniu decyzji – tłumaczy st. chor. Łukasz Kasiński, kierownik drużyny Sił Powietrznych.

Sukces jest tym większy, że w klasyfikacji indywidualnej – poza st. plut. Nabzdykiem – dwa pozostałe miejsca na podium także zajęli żołnierze z Sił Powietrznych.

Konkurs został zorganizowany przez: Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk Sztabu Generalnego WP, Centrum Szkolenia Sił Powietrznych oraz 17 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Koszalinie. Impreza odbyła się pod patronatem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

Wyniki konkursu

Klasyfikacja indywidualna
1. St. plut. Arkadiusz Nabzdyk (195 pkt) – SP
2. St. plut. Jacek Sałek (188,5 pkt) – SP
3. Plut. Benedykt Zebrzowski (152,50 pkt) – SP

Klasyfikacja drużynowa
1. Siły Powietrzne (kierownik st. chor. Łukasz Kasiński)
2. Marynarka Wojenna (st. chor. Arkadiusz Gibaszek)
3. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (kpt. Tomasz Łojkowski)
4. Dowództwo Garnizonu Warszawa (sierż. Piotr Ciumek)
5. Wojska Lądowe (kpt. Andrzej Kowalski)
6. Wojska Specjalne (sierż. Piotr Opyd)

PG

autor zdjęć: kpt. Jarosław Barczewski

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wybiła godzina zemsty
Transformacja wymogiem XXI wieku
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Bój o cyberbezpieczeństwo
Determinacja i wola walki to podstawa
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Homar, czyli przełom
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Pożegnanie z Żaganiem
Medycyna „pancerna”
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ogień Czarnej Pantery
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Olimp w Paryżu
Jesień przeciwlotników
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Polskie „JAG” już działa
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Setki cystern dla armii
Ostre słowa, mocne ciosy
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Zmiana warty w PKW Liban
Olympus in Paris
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Zyskać przewagę w powietrzu
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Szczury Tobruku” atakują
Co słychać pod wodą?
Karta dla rodzin wojskowych
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Czworonożny żandarm w Paryżu
Terytorialsi zobaczą więcej
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Aplikuj na kurs oficerski
Mniej obcy w obcym kraju
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO