Przez miesiąc kilkanaście samolotów F-16 i osiemdziesięciu żołnierzy – pilotów i techników z bazy lotniczej w Łasku służyć będzie w Krzesinach. Dziś ostatnie Jastrzębie wylądowały w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Powodem „przeprowadzki” jest remont pasa startowego w Łasku.
– Przebazowanie rozpoczęło się w piątek, a ostatnie nasze „efy” doleciały do Krzesin w poniedziałek – potwierdza mjr Andrzej Truskowski z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Podczas nieobecności samolotów w Łasku dokładnie zostanie sprawdzona jakość tamtejszego pasa startowego. Miesięczny remont uniemożliwia szkolenie pilotów. By trening w powietrzu odbywał się bez niepotrzebnych przerw, wszystkie samoloty F-16 będą startować i lądować w Krzesinach. Poza samolotami jednostkę opuściło także osiemdziesięciu lotników: pilotów i techników z personelu naziemnego.
W lipcu podobną roszadę wykonali piloci i technicy z Krzesin. Z powodu konserwacji pasa startowego na miesiąc przenieśli się do bliźniaczej jednostki w Łasku. – Teraz mamy u siebie przeszło czterdzieści samolotów. Będzie się więc dużo działo w powietrzu – przyznaje por. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Oficer wyjaśnia, że pogodzenie szkolenia wszystkich pilotów i zaplanowanie lotów w przypadku tylu maszyn jest trudne, ale możliwe. – To nie pierwsza taka wymiana, więc mamy już duże doświadczenie. Piloci z obu baz będą się szkolić wspólnie. To dobra okazja, być ćwiczyć misje typu air policing, przechwytywania w powietrzu i loty rozpoznawcze – dodaje por. Nanuś.
Żołnierze przyznają, że przegląd lotniskowej infrastruktury to procedura standardowa. Każdego dnia, przed rozpoczęciem lotów, pas startowy i drogi kołowania są sprawdzane przez żołnierzy, więc drobne usterki usuwane są na bieżąco. Większy remont na lotnisku odbywa się zawsze raz w roku, przeważnie latem.
– Zwykle chodzi o uszczelnienie drogi startowej. W miejscu lądowania, gdzie samolot z dużą prędkością i siłą uderza o ziemię, może wykruszyć się beton – wyjaśnia rzecznik 31 Bazy.
St. chor. sztab. Adam Butlański, rzecznik 16 Batalionu Remontu Lotnisk (jednostka ta remontowała pas w Krzesinach), tłumaczy, że najważniejsze prace konserwacyjne dotyczą właśnie pęknięć betonu i uzupełniania masy w szczelinach dylatacyjnych. Poza tym usuwane są także uszkodzenia przy krawędziach pasa. Prace remontowe na płycie lotniska w Łasku mają się zakończyć pod koniec września lub na początku października.
Samoloty F-16 w Polsce latają od 2006 roku. W sumie z biało-czerwoną szachownicą jest 48 samolotów tego typu. 32 maszyny stacjonują w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, a 16 w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. „Jastrzębiami” lata ok. 60 polskich pilotów. Większość z nich wyszkoliła się w Stanach Zjednoczonych.
autor zdjęć: Piotr Laskowski
komentarze