moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe samoloty dla Szkoły Orląt

Flota dęblińskiej uczelni powiększyła się o dwa szkolne samoloty. Będą się na nich uczyć przyszli wojskowi i cywilni piloci. – Szkolenia na Diamondach DA-20 C1 Eclipse można prowadzić w dzień i w nocy przy dobrej widoczności – mówi ppłk pilot Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie.


W sumie do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych trafi pięć takich maszyn. Kolejne trzy Diamondy austriacki producent ma dostarczyć do końca września.

Dęblińscy studenci dobrze znają te samoloty. Uczelnia dysponuje już trzema Diamondami i jest z nich zadowolona. – Mamy bardzo dobre doświadczenia z ich eksploatacji. Nie ma z nimi większych problemów technicznych. Przez ostatnie dwa lata każdy z nich spędził w powietrzu tysiąc godzin – mówi ppłk Maciej Wilczyński.

Pierwsze treningi z użyciem nowych samolotów już się rozpoczęły. Korzystają z nich cywilni studenci uczący się na kierunku lotnictwo i kosmonautyka, o specjalności pilotaż. W treningach zgodnie z nowym programem szkolenia będą także uczestniczyć podchorążowie studiujący pilotaż samolotu transportowego i odrzutowego.

Diamondy są wyposażone w system radiowo-nawigacyjny podobny do tego, jaki zamontowano w PZL-130 Orlik. To ważne, bo na Orlikach podchorążowie będą trenować podczas kolejnego etapu nauki.

Nowe samoloty potrzebne są Szkole Orląt ze względu na zmieniony program nauczania. Dotychczas studenci uczyli się w tzw. systemie przemiennym. Jesienią i zimą szkolili się na symulatorach, a wiosną i latem latali śmigłowcami i samolotami. Nowy model nauki zakłada, że w salach wykładowych i na symulatorach będą się kształcić przez trzy i pół roku, a kolejne półtora przeznaczą na trening w powietrzu. By za sterami mogła usiąść większa liczba studentów, szkoła inwestuje w sprzęt.

Dęblińska uczelnia jest obecnie właścicielem ośmiu samolotów: pięciu Diamondów DA-20 i trzech Zlinów 143LSI i 242L. W lipcu ma się wzbogacić o nowe śmigłowce.

Diamondy DA-20 to popularny samolot szkoleniowy. Jest bardzo ekonomiczny w eksploatacji i bezpieczny. Techniki pilotażu uczą się na takich statkach także studenci Akademii Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.

MKS

autor zdjęć: Diamond Aircraft

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1365679560
Już nawet takie " Maleństwa" musimy kupować za granicą to po co wydawać miliardy na szkolnictwo wyższe chyba tylko po to by szczycić się najwyższą ilością wykształconych obywateli na świecie - bezrobotnych z których nie ma żadnego pożytku .
73-66-9E-85
~scoobydoopoznan
1365677400
Chętnie zwiedziłbym tą szkołę - zróbcie jakiś reportaż lub "drzwi otwarte". Miło się czyta takie wiadomości. Jeszcze tylko nowy AJT (mój faworyt T-50 Golden Eagle). Wszystkim młodym pilotom życzę lotów na F-16 oraz być może na F-15SE Silent Eagle.
5C-16-3D-92

Ostatnia prosta
 
Okręty rakietowe po nowemu
Polska w gotowości
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zrobić formę przed Kanadą
Co może Europa?
Śmierć szwoleżera
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Biegający żandarm
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Atak na cyberpoligonie
Węgrzy w polskich mundurach
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Less Foreign in a Foreign Country
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rozgryźć Czarną Panterę
Zmiany w prawie 2025
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Siedząc na krawędzi
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Wojsko wraca do Gorzowa
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Kluczowy partner
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Olympus in Paris
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Nie walczymy z powietrzem
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
MON o przyszłości Kryla
Rosomaki i Piranie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
PGZ – kluczowy partner
Przetrwać z Feniksem
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Turecki most dla Krosnowic
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Zmiana warty w PKW Liban
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Z Jastrzębi w Żmije
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wiązką w przeciwnika
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Granice są po to, by je pokonywać
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Wielka gra interesów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO