moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pattony podbijają kolejne kraje

Trwa operacja sprowadzenia z Grecji dwóch amerykańskich czołgów M-48 i M-68. Eskortujący je żołnierze pokonują mosty i tunele z centymetrem w ręku, bo wysokie na trzy metry i ważące 80 ton kolosy nie po każdej drodze mogą przejechać. Zabytkowe Pattony to dar od greckiej armii. 
  
Czołgi transportowane na specjalnych lawetach muszą pokonać niemal dwa tysiące kilometrów. Pattony przejadą przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry i Słowację. Wyznaczenie trasy nie było łatwe, bo ze względu na wyjątkowo duże rozmiary czołgów nie mogą one być przewożone po drodze każdego rodzaju. Dlatego żołnierze musieli wcześniej dokładnie sprawdzić szerokość i wysokość tuneli i przejazdów na granicach. Zanim kolumna wyruszyła z greckiej bazy wojskowej trzeba też było zbadać czy pojazdy o tak dużym tonażu mogą przejechać przez znajdujące się na szlaku mosty. Wreszcie, trasa musiała być uzgodniona z ministrami transportu aż sześciu państw.

Odpowiedzialni za transport Pattonów są żołnierze 11 Batalionu Ewakuacji Sprzętu z Czarnego. Dodatkowo, każdy kilometr drogi odbywa się w asyście żandarmerii wojskowej. – Nie obeszło się bez problemów technicznych – relacjonuje z trasy chor. Marcin Szubert, rzecznik prasowy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. – Załogi zestawów niskopodwoziowych, na których przewożone są czołgi musiały wymienić dwa koła z powodu  wysokiej temperatury i wielkości ładunku. Naprawiono także uszkodzone przewody elektryczne w jednym z ciągników. 

Legendarne Pattony wzbudzają sensację wszędzie, gdzie się pojawią. Wiadomość o niecodziennych pojazdach rozchodzi się lotem błyskawicy. Głównie za sprawą kierowców TIR-ów i ciężarówek, którzy poprzez CB-radio informują innych o mijanych na drodze czołgach. – Podczas postojów cała kolumna jest oblegana przez ciekawskich, którzy chcą zrobić zdjęcie – donosi chor. Szubert. W Polsce pojazdy będzie można zobaczyć na trasie Chyżne – Katowice – Wrocław – Poznań.

Podarunek greckiej armii to prawdziwa gratka dla polskich miłośników militariów. W naszych muzeach wojskowych są eksponaty rosyjskie i niemieckie, ale mało jest sprzętu używanego przez armię amerykańską. Pattony, wykorzystywane przez USA m.in. podczas wojny w Wietnamie i Korei, uchodziły za symbol zachodniego sprzętu wojskowego. Armia amerykańska wycofała je z użytku dopiero w latach 90.

Egzemplarze, które jadą do nas z Grecji zostały wyprodukowane w latach 50. i 60., ale nadal są sprawne. Dlatego posłużą do celów edukacyjnych – studenci szkół wojskowych będą mogli nie tylko wejść do środka, ale także przejechać się tymi maszynami. Cywile zaś będą mogli obejrzeć je w Muzeum Broni Pancernej przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Na miejscu powinny być 18 września.  

Źródło: SPWL Poznań

JT

autor zdjęć: SPWL

dodaj komentarz

komentarze

~Filozoph
1349614140
Jedna sprawa to myślniki. W amerykańskiej nomenklaturze czołgowej nie występują (w przeciwieństwie do m.in. lotniczej), dlatego o ile T34 był czołgiem amerykańskim, to już T-34 radzieckim. Ponadto nie słyszałem o M68, mniemam więc że chodzi o M60 (no chyba że sprowadzamy granat).
13-28-3D-61
~DS
1347782340
Ale tu pewnie chodzi o wagę: czołg plus laweta. Przecież czołgi same nie przejeżdżają te tunele...
A3-56-E4-29
~Linoge
1347706320
Panowie! Na litość boską! Jakie 80-tonowe kolosy?? Te czołgi ważą po 50 ton maks. Ba! Nawet Jagdtiger nie ważył 80 ton! Poprawcie to bo aż wstyd....
D6-18-06-EF

Karta dla rodzin wojskowych
 
Medycyna w wersji specjalnej
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Uczą się tworzyć gry historyczne
Szef MON-u z wizytą u podhalańczyków
Jutrzenka swobody
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
HIMARS-y dostarczone
Transformacja dla zwycięstwa
Olimp w Paryżu
Cyfrowy pomnik pamięci
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Od legionisty do oficera wywiadu
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Modernizacja Marynarki Wojennej
Miecznik na horyzoncie
„Szczury Tobruku” atakują
Nowe uzbrojenie myśliwców
O amunicji w Bratysławie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Jak namierzyć drona?
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Polskie „JAG” już działa
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Czworonożny żandarm w Paryżu
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
A Network of Drones
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
„Siły specjalne” dały mi siłę!
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Olympus in Paris
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Wzmacnianie granicy w toku
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ostre słowa, mocne ciosy
Zmiana warty w PKW Liban
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wybiła godzina zemsty
Wzlot, upadek i powrót
Święto podchorążych
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Mamy BohaterONa!
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Szturmowanie okopów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka Wojenna świętuje
Walczą o miejsce na kursie Jata
Huge Help
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO