moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto wyszkoli pilotów Gulfstreamów?

Polska armia szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się szkoleniem załóg dwóch samolotów Gulfstream G550, którymi podróżują najważniejsze osoby w państwie. Przetarg w sprawie organizacji szkoleń ogłosiła 1 Baza Lotnictwa Transportowego. Zainteresowani mogą składać wnioski do końca lipca. Szacunkowa wartość umowy to około 8 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie dysponuje dwoma samolotami Gulfstream G550. To maszyny kupione w 2016 roku od amerykańskiego koncernu Gulfstream Aerospace. Samoloty zostały przystosowane do przewozu VIP, a przede wszystkim wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych. Samoloty G550, które zabierają na pokład maksymalnie 16 pasażerów, są przystosowane do tego, aby pokonać np. trasę Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Do obsługi maszyn nazwanych „Książę Józef Poniatowski” oraz „Gen. Kazimierz Pułaski” wyznaczono 6 załóg, czyli dwunastu pilotów.

Pod koniec czerwca 1 Baza Lotnictwa Transportowego ogłosiła, że szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się dodatkowym szkoleniem – teoretycznym i symulatorowym – pilotów polskich Gulfstreamów. Szacunkowa wartość umowy to 8 mln zł. Firmy zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia mogą składać oferty do końca lipca 2021 roku. To drugi przetarg w tej sprawie ogłoszony przez wojsko w tym roku. Poprzednie postępowanie, z kwietnia, zostało unieważnione na początku czerwca. To dlatego, że jedyna poprawnie złożona oferta przekraczała przeznaczony na ten cel budżet.

Polskie wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu przygotuje dla pilotów G550 trzy pakiety szkoleniowe. Pierwszy – „Pilot Recurrent” powinien obejmować 16 godzin wykładów i 16 godzin pracy na symulatorze, podczas których żołnierze mają doskonalić umiejętności i pogłębiać wiedzę z przygotowania lotu, eksploatacji kluczowych systemów statku powietrznego oraz procedur startu i lądowania. Każdy ze szkolonych pilotów będzie musiał za sterami symulatora odbyć dzienny i nocy lot VFR (Visual Flight Rules – w warunkach normalnej widoczności) i IFR (Instrument Flight Rules – tylko na przyrządach).

Drugi pakiet szkoleniowy ma nazwę „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”. Kurs ten ma przygotować pilotów do działania w sytuacjach krytycznych i awaryjnych. Według założeń będzie się składał z dwóch godzin wykładów i czterech godzin zajęć na symulatorze.

Ostatnia część szkolenia („Zarządzanie energią kinetyczną samolotu”) obejmie zajęcia dotyczące zarządzania maszyną podczas zniżania oraz efektywnego wykorzystania (podczas tego manewru) specjalistycznego wyposażenia samolotu. Ten kurs to 2 godziny zajęć teoretycznych i 4 godziny zajęć na symulatorze.

Pierwsze szkolenia powinny się odbyć we wrześniu 2021 roku. Będą to trzy turnusy w ramach „Pilot Recurrent” oraz trzy turnusy „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”.

Trzyletnia umowa szkoleniowa, którą zamierza podpisać 1 BLTr, będzie drugim kontraktem obejmującym szkolenie teoretyczne i symulatorowe załóg G550 będących w gestii SZ RP. Pierwszą umowę, o wartości 3,6 mln złotych – na szkolenie w latach 2018–2019 – zawarto 27 września 2018 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
 
Węgrzy w polskich mundurach
Less Foreign in a Foreign Country
MON o przyszłości Kryla
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Zrobić formę przed Kanadą
Zmiana warty w PKW Liban
Polska w gotowości
Przetrwać z Feniksem
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Biegający żandarm
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Rozgryźć Czarną Panterę
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Siedząc na krawędzi
Okręty rakietowe po nowemu
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kluczowy partner
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Wielka gra interesów
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
PGZ – kluczowy partner
Rosomaki i Piranie
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Śmierć szwoleżera
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Zmiany w prawie 2025
Turecki most dla Krosnowic
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Ostatnia prosta
Nie walczymy z powietrzem
Olympus in Paris
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Atak na cyberpoligonie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Granice są po to, by je pokonywać
Z Jastrzębi w Żmije
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiązką w przeciwnika
Co może Europa?
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojsko wraca do Gorzowa
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO