moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Części do Bielików

Pomocnicza jednostka zasilająca APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Prawie 42 mln zł zapłaci 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie za części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do ośmiu samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik.

Przetarg na dostawę całego pakietu części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do Bielików 41 Baza Lotnictwa Szkolnego ogłosiła wiosną tego roku. Poszukiwane były m.in. zespoły spadochronu stabilizującego, pomocniczej jednostki zasilającej APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Wnioski o dopuszczenie do postępowania można było składać do połowy kwietnia, a oferty handlowe do końca czerwca. O tym, który z podmiotów ubiegających się o zamówienie oraz o fakcie unieważnienia jego części – z powodu braku propozycji – jednostka z Dębina poinformowała w połowie lipca.

Ostatecznie zamówienie o wartości 41,5 mln zł (26 mln jako gwarantowane i 15 mln jako prawo opcji) przypadło dwóm oferentom: konsorcjum składającemu się z firm Leonardo Poland, Fights on Traning i Fights on Logistics oraz spółce Ankol z Chorzelowa. Większą część kontraktu zrealizuje konsorcjum, które dostarczy m.in. pomocniczą jednostkę zasilającą APU (za niecałe 7 mln zł), blok taktycznego systemu treningowego (za prawie 2,8 mln zł), radiostację V/UHF typu SRT-651/N (za 1,3 mln zł), komputer sterowania lotem (za 1,15 mln zł), a także pięć koncentratorów tlenu (za 2,5 mln zł). Natomiast Ankol dostarczy naszym lotnikom różnego typu zawory, w tym jednokierunkowe zwrotne i bezpieczeństwa nadmiarowe, łącznie za kilkaset tysięcy złotych.

M-346 Bielik to obecnie najnowocześniejszy samolot szkoleniowy Wojska Polskiego. Maszyny, które stopniowo zastępują TS-11 Iskra, przeznaczone są do treningów i szkolenia pilotów przygotowujących się do zasiadania za sterami wielozadaniowych samolotów F-16 Jastrząb. Umowę na dostawę ośmiu samolotów M-346 Bielik z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery maszyny podpisano w lutym 2014 roku. Pierwsze dwie maszyny dotarły do Polski jesienią 2016 roku, a pozostałe sześć jesienią 2017 roku. W 2018 roku podpisano umowę na dostawę do 2022 roku kolejnych ośmiu samolotów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: m-346.com

dodaj komentarz

komentarze


Siedząc na krawędzi
 
14 lutego Dniem Armii Krajowej
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Wielka gra interesów
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Rosomaki i Piranie
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Węgrzy w polskich mundurach
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rozgryźć Czarną Panterę
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Przetrwać z Feniksem
MON o przyszłości Kryla
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Awanse dla medalistów
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
PGZ – kluczowy partner
Ostatnia prosta
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Nie walczymy z powietrzem
Zmiana warty w PKW Liban
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Atak na cyberpoligonie
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Less Foreign in a Foreign Country
Zrobić formę przed Kanadą
Z Jastrzębi w Żmije
Okręty rakietowe po nowemu
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Wiązką w przeciwnika
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Turecki most dla Krosnowic
Śmierć szwoleżera
Kluczowy partner
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojsko wraca do Gorzowa
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Co może Europa?
Granice są po to, by je pokonywać
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Zmiany w prawie 2025
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Biegający żandarm
Olympus in Paris
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO