moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Antydron dla Portu Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce w ramach projektu „Antydron” opracować system, który umożliwi wykrywanie dronów naruszających przestrzeń powietrzną portu i w razie potrzeby zmusi je do lądowania. – Chcemy również opracować projekty przepisów niezbędnych do takich działań – zapowiada Michał Świeczkowski z ZMPG.

Gdyński port jest trzecim co do wielkości – po szczecińskim oraz gdańskim –morskim portem w kraju. Ma powierzchnię niemal 1000 hektarów, dysponuje nabrzeżem o długości prawie 18 kilometrów, z których aż 11 km to przestrzeń przeznaczona do operacji przeładunkowych. W ubiegłym roku umożliwiła ona obsługę około 2 mln kontenerów.

W najbliższych latach Port Gdynia ma zostać znacznie rozbudowany, a jego możliwości przeładunkowe podwoją się. Przede wszystkim dzięki budowie Portu Zewnętrznego, który umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców wpływających na Morze Bałtyckie – czyli 430-metrowych statków oceanicznych (największym kontenerowcem, jaki do tej pory zawinął do Portu Gdynia był Charlotte Maersk o długości prawie 347 m).

Przy okazji rozbudowy Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo portu, przede wszystkim przed zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków powietrznych. – To zagrożenie, które pojawiło się niedawno i z roku na rok, wraz z coraz powszechniejszym dostępem do tego typu rozwiązań, staje się coraz poważniejszym problemem – mówi Michał Świeczkowski, kierownik Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu ZMPG. Dodaje, że nad Portem Gdynia eksperci odnotowują intensywny ruch dronów. – Jest to w dużej mierze spowodowane działalnością marketingową firm funkcjonujących na terenie portu. Należy również pamiętać o operatorach rekreacyjnych bezzałogowych statków powietrznych, których ruch wzmaga się zwłaszcza w sezonie zawinięć statków wycieczkowych – zaznacza Świeczkowski.

ZMPG nie ma obecnie sprzętu, który umożliwiłby wykrywanie dronów i w ostatecznej sytuacji ich neutralizację, np. jeśli stwarzają zagrożenie dla portowej infrastruktury, innych statków czy ludzi. – Jednak nawet gdybyśmy dysponowali takim rozwiązaniem, to w naszej ocenie nie ma odpowiednich przepisów umożliwiających podmiotom cywilnym, korzystanie z niego – podkreśla Michał Świeczkowski.

Rozwiązaniem obu problemów ma być program badawczo-rozwojowy „Antydron”. ZMPG S.A. wspólnie z trójmiejską firmą Advanced Protection Systems S.A. (nagrodzoną podczas MSPO w 2018 roku Defenderem za system antydronowyCtrl+Sky) chce opracować system, który będzie wykrywał drony i uniemożliwi – statkom bez odpowiednich zezwoleń – wlot w przestrzeń powietrzną portu. „Antydron” miałby identyfikować obiekt latający w zasięgu do kilku kilometrów i móc zakłócić jego pracę w promieniu kilkuset metrów oraz zmusić go do lądowania.

Spółka zabiega także o wprowadzenie regulacji prawnych umożliwiających używanie takich urządzeń. – Testy przeprowadzone we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej oraz 43 Bazą Lotnictwa Morskiego w Gdyni mają wskazać konieczne zmiany legislacyjne – wyjaśnia Michał Świeczkowski.

Jak podkreślają przedstawiciele ZMPG, ze względu na wstępny etap programu „Antydron”, na razie nie można dokładnie oszacować jego kosztów. Jednak dla portu nie powinny być one duże, gdyż większość z wydatków ma ponieść spółka APS, która traktuje projekt jako inwestycję w nowe rynki zbytu.

– To jest praca na rzecz przyszłych rozwiązań. Jeśli projekt badawczo-rozwojowy zakończy się sukcesem i uda nam się wypracować specyfikację techniczną systemu skutecznego w tak skomplikowanej infrastrukturze, jaką jest Port Gdynia, to te rozwiązania będzie można transponować chociażby do innych portów morskich, które z pewnością borykają się z podobnymi problemami – podkreśla Świeczkowski.

Pracami ZMPG interesuje się również Wojsko Polskie, a dokładniej 43 Baza Lotnictwa Morskiego zarządzająca strefą powietrzną, w obrębie której znajduje się i działa Port Gdynia. W ubiegłym roku ZMPG i 43 Baza podpisały porozumienie o współpracy, które zakłada, że armia będzie m.in. opiniować proponowane rozwiązania i proponowane zapisy prawne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Wielofunkcyjna koparka dla saperów
 
PGZ – kluczowy partner
Turecki most nad Białą Lądecką
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Rozgryźć Czarną Panterę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Granice są po to, by je pokonywać
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Turecki most dla Krosnowic
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Siedząc na krawędzi
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Z Jastrzębi w Żmije
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Kluczowy partner
„Popcorny” niemile widziane
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Olympus in Paris
Dziki zachód na wschodzie II RP
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Co może Europa?
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Symulator w nowej odsłonie
Nie walczymy z powietrzem
Wojsko wraca do Gorzowa
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Wielka gra interesów
Zmiany w prawie 2025
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Rosomaki i Piranie
Zmiana warty w PKW Liban
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Okręty rakietowe po nowemu
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Polska w gotowości
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Przetrwać z Feniksem
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Atak na cyberpoligonie
Morze ruin, na których wyrosło życie
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zrobić formę przed Kanadą
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Less Foreign in a Foreign Country
Biegający żandarm
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Czworonożny żandarm w Paryżu
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO