moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Studia on-line w Szkole Orląt

Zdalne kursy i zajęcia prowadzone w formie wideokonferencji – tak obecnie wyglądają studia w Szkole Orląt. – Szybko przystosowaliśmy się do nowej sytuacji. Paradoksalnie, ten kryzys może stać się początkiem rewolucji technologicznej w dydaktyce i komunikacji ze studentami – zauważa gen. bryg. Piotr Krawczyk, rektor-komendant Lotniczej Akademii Wojskowej.

Aby zminimalizować rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa, resort obrony postanowił wstrzymać działalność dydaktyczną w wojskowych uczelniach. Wszystkie zajęcia stacjonarne zostały zawieszone od 12 do 25 marca 2020 roku (z możliwością przedłużenia). Decyzja MON nie oznacza jednak zaprzestania nauki. Wszystkie wojskowe szkoły wyższe rozpoczęły bowiem naukę zdalną. O tym, jak wyglądają studia on-line zapytaliśmy wykładowców i studentów Lotniczej Akademii Wojskowej.

 

Zajęcia on-line

– To czas, który powinniśmy owocnie i efektywnie spożytkować. To lekcja odpowiedzialności za siebie, innych i swoje postępy w nauce – napisał w liście do środowiska akademickiego gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk, rektor-komendant LAW. Uczelnia w Dęblinie szybko i sprawnie przystosowała się do nowych warunków i przeszła na zdalny system nauczania dla studentów wojskowych i cywilnych. Ci pierwsi zajęcia on-line rozpoczęli już 12 marca, cywilni cztery dni później.

– Nasz Ośrodek Informatyki już dużo wcześniej wdrożył większość narzędzi wykorzystywanych do prowadzenia zajęć w formie e-learningu lub blended learning (forma nauki łącząca metody tradycyjne, bezpośrednie oraz prowadzone za pośrednictwem komputera – przyp. red.). Część wykładowców od pewnego czasu umieszczała materiały na platformie edukacyjnej. Wyjątkowa sytuacja, z jaką obecnie mamy do czynienia, wymusiła na nas szybkie przeszkolenie pozostałych wykładowców, aby mogli sprawnie z tych narzędzi korzystać – wyjaśnia ppłk Jarosław Nowak, szef Ośrodka Informatyki LAW. – W pierwszych dniach skupiliśmy się na przygotowaniu przejrzystych instrukcji oraz kursów wideo, dzięki którym wykładowcy szczegółowo poznali możliwości platformy edukacyjnej IKAR oraz zasady prowadzenia wideokonferencji w Google Meet – dodaje. Równolegle Ośrodek Informatyki uruchomił kanały zdalnej pomocy wideo, gdzie dyżurujący personel ośrodka udziela porad technicznych wykładowcom prowadzącym zdalne zajęcia.

Obecnie podchorążowie, zamiast w salach wykładowych, uczą się w akademickich pokojach. Każdy z nich ma komputer, a na nim do dyspozycji platformę edukacyjną IKAR. – W zasadzie robimy wszystko to, co podczas zajęć na sali wykładowej. Różnica jest taka, że dzień wcześniej dostajemy informację od wykładowcy, w jakiej formie odbędą się zajęcia. Czasem jest to np. wideokonferencja w Google Meet. Ale dostajemy też zadania, które musimy w określonym czasie wykonać i przesłać na platformę IKAR – opowiada st. szer. pchor. Mateusz Jabłoński z I roku Kontroli Ruchu Lotniczego w LAW.

Ciekawą inicjatywą, na które zdecydowała się Akademia, są video-apele komendanta uczelni. – Pomysł został dobrze odebrany, bo dzięki takiemu rozwiązaniu, skupianie wszystkich podchorążych w jedynym miejscu zostało znacząco ograniczone – ocenia pchor. Jabłoński.

Jak przyznaje gen. bryg Krawczyk, nauka w zupełnie nowej formule jest dla wszystkich niemałym wyzwaniem. – Wszyscy uczymy się nowych form pracy i może się zdarzyć, że na początku nie każdy odnajdzie się w tej sytuacji. Paradoksalnie jednak, może obecny kryzys stanie się początkiem rewolucji technologicznej w dydaktyce i komunikacji ze studentami – zauważa rektor.

Funkcjonowanie uczelni

Zmienił się także system pracy administracji LAW i większość pracowników pracuje zdalnie. – Kontakty bezpośrednie zostały zredukowane do minimum, a sprawy załatwiane są przede wszystkim drogą telefoniczną, mailową lub przez wideokonferencje. Uruchomiliśmy też System Obsługi Toku Studiów (VERBIS), czyli wirtualny dziekanat – mówi mjr Agnieszka Kossowska, rzecznik prasowy LAW.

Na terenie uczelni, w miejscach najczęściej uczęszczanych, pojawiły się pojemniki ze środkiem dezynfekującym, a każdy kto wjeżdża na teren jednostki ma mierzoną temperaturę. Do niezbędnego minimum został też ograniczony ruch wewnątrz uczelni, a podchorążym zostały wstrzymane przepustki i urlopy. – Wychodzimy jedynie na posiłki oraz wtedy, gdy np. chcemy poćwiczyć. Basen co prawda został zamknięty, ale każdy z nas, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, ma możliwość indywidualnego uprawiania sportu na świeżym powietrzu. To dobrze, bo aktywność fizyczna jest w naszym przypadku bardzo ważna – mówi podchorąży Jabłoński. I dodaje, że zmiany, jakie zaszły w uczelni w ostatnich dniach nie są specjalnie uciążliwe. – Największym ograniczeniem jest oczywiście zakaz opuszczania terenu jednostki. Niemniej jednak wszyscy rozumiemy powagę sytuacji. Podjęte przez uczelnię decyzje są słuszne – przyznaje st. szer. pchor. Jabłoński.

Paulina Glińska

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Terytorialsi zobaczą więcej
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Olimp w Paryżu
Bój o cyberbezpieczeństwo
Setki cystern dla armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Karta dla rodzin wojskowych
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Polskie „JAG” już działa
Zmiana warty w PKW Liban
Olympus in Paris
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
„Szczury Tobruku” atakują
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostre słowa, mocne ciosy
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Homar, czyli przełom
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wybiła godzina zemsty
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Mniej obcy w obcym kraju
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Aplikuj na kurs oficerski
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Medycyna „pancerna”
Transformacja wymogiem XXI wieku
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Zyskać przewagę w powietrzu
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Pożegnanie z Żaganiem
Jesień przeciwlotników
Ogień Czarnej Pantery
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Co słychać pod wodą?
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Rosomaki w rumuńskich Karpatach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO