moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koniec remontu – Jastrzębie wracają!

Dwa myśliwce F-16 wróciły do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku po długiej, ponad dwuletniej przerwie. Jutro dołączą do nich kolejne Jastrzębie. Żołnierze będą testować nowo wprowadzone procedury oraz system awaryjnego hamowania, a jeśli wszystko będzie w porządku, w przyszłym tygodniu lotnisko 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozpocznie działalność operacyjną.

Eskadra samolotów F-16 stacjonowała w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, ponieważ na ich macierzystym lotnisku prowadzony był remont. – Wczoraj dwa pierwsze myśliwce wróciły do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego – mówi płk Tomasz Jatczak, dowódca bazy. Myśliwce, wracając do Łasku, wykonały dodatkową, treningową misję. – Od momentu startu w Krzesinach do lądowania minęło około dwóch godzin – mówi dowódca grupy działań lotniczych, który w środę siedział za sterami jednego z Jastrzębi. – Może się to wydawać długo jak na F-16, ale nie był to zwykły lot z punktu A do punktu B. Przy okazji wykonaliśmy również misję rozpoznawczą – dodaje pilot.

Powrót samolotów do Łasku oznacza, że lotnisko 32 Bazy wróci do pełnej gotowości operacyjnej. – Prawdopodobnie stanie się to w przyszłym tygodniu. Jednak wcześniej musimy sprawdzić dwie rzeczy – mówi dowódca bazy. Po pierwsze, certyfikować system BAK-14, który służy do awaryjnego hamowania myśliwców. – Sprawdzimy również procedury dotyczące przyrządowego podejścia do lądowania. Ponieważ są one nowe, musimy mieć pewność, że wszystko jest ok – dodaje jeden z pilotów, dowódca Grupy Działań Lotniczych. Prawdopodobnie już w przyszłym miesiącu w Łasku będzie prowadzony – pierwszy po remoncie lotniska – dyżur bojowy pary myśliwców F-16.

Zakończenie remontu w Łasku to ulga dla personelu latającego i zabezpieczającego szkolenie lotnicze. – Przez ponad dwa lata byliśmy właściwie nieobecni w domach. Większość czasu spędziliśmy w Krzesinach, a część z nas była również na misji w Kuwejcie – mówi pilot F-16. O wyczerpujących dla wszystkich dwóch latach mówi również płk Jatczak. – Bardzo się cieszę, że nasze lotnisko wraca na lotniczą mapę Polski i nie będzie już konieczności działania z dwóch lokalizacji. To były bardzo trudne dwa lata, wymagające dużego wysiłku od całego personelu bazy, nie tylko tego zaangażowanego bezpośrednio w szkolenie lotnicze – przyznaje pułkownik.

Oficjalne otwarcie lotniska odbędzie się jednak dopiero we wrześniu. – Chcieliśmy połączyć to wydarzenie ze świętem naszej bazy, które obchodzimy 21 września.

Remont lotniska w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku trwał od kwietnia 2017 roku. Obejmował przede wszystkim modernizację 2,5-kilomterowej drogi startowej i przedłużeniu jej o dodatkowe pół kilometra. Po nałożeniu na starą nawierzchnię betonu cementowego, jego nośność pozwala na to, by lądowały tu nawet duże samoloty transportowe. Droga startowa ma bardzo nowoczesny system odwadniania, dzięki którym wody opadowe będą spływać do studzienek i podziemnych zbiorników retencyjnych. Pas jest również ryflowany – ponacinany w poprzek. Wgłębienia przyspieszą spływanie wody, ale też dzięki nim zwiększy się szorstkość płyty lotniska. To szczególnie ważne dla amerykańskich pilotów stacjonujących tu cyklicznie w ramach ćwiczenia Aviation Detachment, których samoloty nie są wyposażone w spadochrony hamujące. Nasza wersja myśliwców takie posiada i dzięki temu droga hamowania na mokrej nawierzchni może być znacznie skrócona.

Znajdujący się na lotnisku system BAK-12, służący do awaryjnego zatrzymywania samolotu, został zmodernizowany do wersji 14. Oprócz tego lotnisko zostało wyposażone w system Ice Alert. Umieszczone na pasie czujniki będą wskazywać, jaka temperatura jest przy nawierzchni pasa i automatycznie ostrzega przed możliwością wystąpienia oblodzenia. Zmodernizowano również system oświetlenia lotniska i system zasilania w energię elektryczną.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Jóźwik, Dariusz Kempski, kpt. Michał Kolad

dodaj komentarz

komentarze


Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
 
Atak na cyberpoligonie
Zmiany w prawie 2025
Polska w gotowości
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Biegający żandarm
Symulator w nowej odsłonie
Kluczowy partner
Olympus in Paris
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dziki zachód na wschodzie II RP
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Less Foreign in a Foreign Country
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Turecki most nad Białą Lądecką
Rozgryźć Czarną Panterę
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Wielka gra interesów
Zmiana warty w PKW Liban
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Z Jastrzębi w Żmije
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Granice są po to, by je pokonywać
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Co może Europa?
Przetrwać z Feniksem
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Czworonożny żandarm w Paryżu
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Nie walczymy z powietrzem
Turecki most dla Krosnowic
Rosomaki i Piranie
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Wojsko wraca do Gorzowa
Zrobić formę przed Kanadą
PGZ – kluczowy partner
Siedząc na krawędzi
Okręty rakietowe po nowemu
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Morze ruin, na których wyrosło życie
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Popcorny” niemile widziane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO