moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Airbus będzie serwisował Casy i Orliki

Przez kolejne cztery lata za remonty i przeglądy samolotów C-295M i PZL-130 Orlik będzie odpowiadać Airbus  Poland S.A.  Umowa na obsługę maszyn została dziś podpisana w Krakowie między komendantem 3 Regionalnej Bazy Logistycznej a prezesem polskiego oddziału Airbusa. Za serwisowanie samolotów armia zapłaci ponad 100 mln zł.

Porozumienie sygnowali płk Mirosław Molik, komendant 3 Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie, oraz Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A. i członek zarządu spółki Ivan Valcuende Villacorta. Zawarte dziś porozumienie przedłuża dotychczasową współpracę między armią a konsorcjum Airbus. Poprzednią umowę podpisano w 2015 roku.

– Kontynuujemy współpracę ze spółką Airbus Poland, bo jest to bardzo istotne dla sił zbrojnych. Umowa gwarantuje nam naprawy, obsługę, modyfikacje i eksploatację samolotów na wysokim poziomie sprawności technicznej – mówił płk Molik w Krakowie.

Kontrakt dotyczy czteroletniego serwisowania samolotów transportowych średniego zasięgu C-295M, które stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach, oraz szkolnych PZL-130 Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za serwis C-295 armia zapłaci 89 milionów złotych, a za konserwację i obsługę Orlików – 12,5 mln złotych.

Spółka Airbus Poland, wchodząca w skład europejskiego konsorcjum Airbus Military, została wybrana w trybie niekonkurencyjnym, z tzw. wolnej ręki, ponieważ ma wyłączne prawa od producenta samolotów na wykonywanie tego rodzaju zadań.

– Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim obdarzył nas klient, podpisując tę umowę. Na podstawie porozumienia będziemy nadal zapewniać polskim siłom powietrznym serwisowanie i modernizację floty samolotów C-295, a także usługi umożliwiające eksploatację samolotów szkoleniowych i szkolenie przyszłych pilotów wojskowych – mówi Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A.

Polskie siły powietrzne dysponują 28 samolotami PZL-130 Orlik. Maszyny stacjonują w Radomiu i służą do szkolenia lotniczego podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Samoloty są obecnie modernizowane do najwyższego standardu, czyli wersji TC-II Advanced, przez Polskie Zakłady Lotnicze w Warszawie (jest to spółka należąca do Airbus Military). Podpisana w Krakowie umowa o serwisowaniu samolotów dotyczy obsługi technicznej, napraw oraz przeglądów samolotów zgodnie z resursem godzinowym lub kalendarzowym.

Na balickim lotnisku stacjonuje 16 transportowców C-295M. Samoloty wykonują zadania transportowe – przewożąc ludzi i sprzęt – na terenie kraju i w Europie. Zabezpieczają logistycznie także polskie kontyngenty wojskowe. Wykonują również loty o statusie HEAD, czyli z najważniejszymi osobami w państwie.

Zgodnie z umową spółka Airbus Poland będzie udzielała wsparcia technicznego, które ma polegać na wykonywaniu napraw, prac związanych z obsługą oraz niezbędnych modyfikacji, będzie wykonywała także np. malowanie płatowca czy naprawy strukturalne. Airbus jest jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej, na podstawie której powinny być serwisowane samoloty C-295, i już od kilku lat wykonuje ich przeglądy oraz obsługi w Centrum Serwisowym C-295M w Warszawie. Samoloty C-295M podlegają obsłudze okresowej zarówno po osiągnięciu resursu godzinowego, jak i kalendarzowego. W warszawskim Centrum wykonywana jest m.in. najbardziej wymagająca obsługa, tzw. 8Y, czyli po każdych ośmiu latach eksploatacji. Wówczas szczegółowo są sprawdzane wszystkie elementy struktury płatowca oraz instalacje i systemy samolotu. W 2019 roku 8 Baza Lotnictwa Transportowego skieruje do Warszawy cztery samoloty na obsługę 8Y.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ, Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
 
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Siedząc na krawędzi
Przetrwać z Feniksem
Wielka gra interesów
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Granice są po to, by je pokonywać
Turecki most dla Krosnowic
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
PGZ – kluczowy partner
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Polska w gotowości
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Śmierć szwoleżera
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Okręty rakietowe po nowemu
Z Jastrzębi w Żmije
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Atak na cyberpoligonie
Ostatnia prosta
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Less Foreign in a Foreign Country
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Rozgryźć Czarną Panterę
Kluczowy partner
Co może Europa?
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Rosomaki i Piranie
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Zrobić formę przed Kanadą
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Czworonożny żandarm w Paryżu
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Biegający żandarm
Nie walczymy z powietrzem
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Zmiany w prawie 2025
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
MON o przyszłości Kryla
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Węgrzy w polskich mundurach
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Olympus in Paris
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Zmiana warty w PKW Liban
Wiązką w przeciwnika
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Wojsko wraca do Gorzowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO