moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hawkei po polsku

Mobilność, ładowność i wysoki poziom ochrony balistycznej, to główne zalety Hawkeia – lekkiego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego. Jego producent – Thales Australia – oferuje wóz polskim siłom zbrojnym w ramach programu „Pegaz”.  Hawkeia wyposażonego w polskie systemy można było oglądać podczas targów zbrojeniowych w Kielcach.

Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony o napędzie 4x4. Może pełnić funkcję transportera dla żołnierzy czy pojazdu dowodzenia i kierowania łącznością, rozpoznaniem oraz walką elektroniczną. Załoga liczy od dwóch do sześciu żołnierzy.

W zależności od wersji, Hawkei waży od 7,5 t do 10 t i jest wyposażony w 6-cylindrowy turbodoładowany silnik diesla Steyr M16 o mocy 268 KM. Maksymalna prędkość pojazdu po utwardzonych drogach to 115 km/h, a dwustulitrowy zbiornik paliwa umożliwia pokonanie 600 km. W Hawkeiu można zamontować broń pokładową, np. ciężki karabin maszynowy czy granatnik automatyczny. Pojazd może być transportowany drogą lotniczą lub powietrzną – podwieszony do amerykańskiego śmigłowca Chinook.

Wśród największych zalet pojazdu, producent wymienia wysoki stopień ochrony balistycznej, a także możliwość jej modyfikacji dzięki specjalnym modułom. Thales zapewnia, że ich instalacja jest niezwykle prosta i trwa 30 minut, dzięki temu żołnierze mogą wykonać ją samodzielnie.

Pojazd, który został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego został dodatkowo wyposażony w systemy i komponenty wyprodukowane w Polsce. Wśród nich zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyprodukowany przez Zakłady Mechaniczne w Tarnowie (spółka Polskiej Grupy Zbrojeniowej) czy zintegrowany moduł optoelektroniczny ZMO-1 Sfinks produkowany przez Przemysłowe Centrum Optyki SA (także PGZ). Hawkei został wyposażony również w urządzenia opracowane przez Grupę WB, mowa o Zintegrowanym Systemie Zarządzania Walką Topaz oraz Pokładowym Zestawie Urządzeń Łączności Wewnętrznej Fonet.

Polonizacja pojazdu jest związana z planami firmy. Thales oferuje bowiem Hawkeia polskim siłom zbrojnym w kilku programach, między innymi „Pegaz”, czyli projekt zakupu wielozadaniowego pojazdu dla wojsk specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Ale to nie wszystko. Thales rozważa także utworzenie w Polsce centrum, które odpowiadałoby za montaż, a w dalszej perspektywie sprzedaż i logistykę pojazdów w Europie. – Sześćdziesiąt procent komponentów wykorzystywanych do produkcji tego pojazdu, takich jak silnik, opancerzenie czy zawieszenie pochodzi z Europy, a następnie trafia do Australii – mówi Mikołaj Antonowicz z Thales Australia. – Jeśli nasza oferta zostanie pozytywnie rozpatrzona, nie będzie sensu, aby te wszystkie elementy transportować tak daleko. Wówczas otworzymy linię produkcyjną w Polsce – podkreśla. Przedstawiciel Thalesa przyznaje, że negocjacje ze stroną polską w tej sprawie trwają, jednak szczegóły są utajnione.

Także rodzime przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z australijskim koncernem. „Polska Grupa Zbrojeniowa prowadzi rozmowy z firmą Thales w wielu obszarach, między innymi w zakresie pojazdów 4x4. Na chwilę obecną rozważane są różne scenariusze współpracy, w tym również w zakresie wspólnej produkcji, ale negocjacje mają charakter niejawny”– informuje Departament Komunikacji i Marketingu PGZ SA.


Jak podkreśla producent, Hawkei to najnowocześniejszy pojazd w swojej klasie. Jego koncepcja powstała stosunkowo niedawno, bo w 2009 roku. Sześć lat później 1100 pojazdów w różnych wersjach zamówiły australijskie siły zbrojne. Ich produkcja seryjna już się rozpoczęła – informuje Thales – linię produkcyjną opuszczają dwa pojazdy dziennie. Do tej pory producent dostarczył australijskiej armii 60 sztuk.


 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
 
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Granice są po to, by je pokonywać
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Kwalifikacja po raz szesnasty
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Morze ruin, na których wyrosło życie
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
„Popcorny” niemile widziane
Dziki zachód na wschodzie II RP
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Siedząc na krawędzi
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Wojsko wraca do Gorzowa
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Kluczowy partner
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Nie walczymy z powietrzem
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Symulator w nowej odsłonie
Wojsko potrzebuje lotnisk
Polska w gotowości
Generacje obok siebie
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ratownicy pod presją czasu
Zmiany w prawie 2025
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Olympus in Paris
Turecki most nad Białą Lądecką
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Atak na cyberpoligonie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Na zawsze w naszej pamięci
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozgryźć Czarną Panterę
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Zawiszacy na ratunek
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
To nie mogło się udać, ale…
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO