moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Praktyczny wymiar Legii Akademickiej

Najpierw przyswajali wojskowe abecadło, potem uczyli się, jak dowodzić drużyną. W Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki w Zegrzu praktyczne szkolenie w ramach dwóch modułów: podstawowego i podoficerskiego, ukończyło w sumie 81 studentów. – Ogromny wysiłek, mnóstwo nowej wiedzy. Łatwo nie było, lecz daliśmy radę – mówi Jakub Pyśk, uczestnik szkolenia.

Pierwszy turnus praktycznego szkolenia w ramach pilotażowego programu Legii Akademickiej rozpoczął się 1 lipca. – Stawiło się u nas 158 osób. Przyjęliśmy ich, umundurowaliśmy i rozpoczęliśmy szkolenie – mówi kpt. Krzysztof Baran, oficer prasowy Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki w Zegrzu. Najpierw studenci przeszli 21-dniowe szkolenie podstawowe. Tu zgłębiali tajniki wojskowego rzemiosła, uczestniczyli w zajęciach ze szkolenia strzeleckiego, taktyki, terenoznawstwa oraz ochrony środowiska. Pod nadzorem instruktorów przeszli też m.in. szkolenie medyczne i saperskie.

 

Trudy szkolenia

Okazało się, że nie dla wszystkich wojskowe szkolenie w ramach Legii jest trafionym pomysłem. – Niemal już na samym początku niektórzy uczestnicy się wykruszali. Dla nas nie było to żadnym zaskoczeniem, bo ochotników do służby w różnych formach szkolimy na co dzień. Krótko mówiąc, ci, co rezygnowali, stwierdzali, że to „nie ich bajka”, a ich wyobrażenia o wojsku minęły się z rzeczywistością – mówi mjr Marek Liszewski, komendant Ośrodka Szkolenia Podstawowego CSŁiI w Zegrzu.

Ale byli i tacy, którzy zwyczajnie nie podołali ogromnemu wysiłkowi fizycznemu i obciążeniu psychicznemu. – W służbie przygotowawczej, której szkolenie jest realizowane od lat, też zdarzają się odejścia z tych powodów, ale skala „wykruszeń” jest mniejsza. Trzeba jednak przyznać, że studenci mieli o wiele trudniej – mówi major. Wskazuje przy tym, że program Legii jest bardzo skondensowany i w odróżnieniu od programu służby przygotowawczej składa się przede wszystkim z praktyki. – Studenci zostali rzuceni na głęboką wodę. Nie mieli – jak ma to miejsce w przypadku służby przygotowawczej, gdzie szkolenie zaczyna się teorią – czasu na aklimatyzację, bo już trzeciego dnia wyszli w teren i na strzelnicę. Od poniedziałku do piątku mieli po 11 godzin zajęć, a w soboty dodatkowe sześć godzin szkolenia. Niektórzy uznali więc, że to dla nich zbyt dużo. Dodatkowo we znaki dały się panujące w tym czasie upały – mówi major. W sumie w trakcie modułu podstawowego zrezygnowało 31 osób. Ci, którzy zostali (127 osób ), moduł podstawowy zakończyli egzaminem i uzyskaniem stopnia starszego szeregowego.

To nie było wojskowe przedszkole

Ale na tym szkolenie się nie zakończyło. Z grona ochotników 81 osób zadeklarowało chęć dalszego szkolenia w ramach modułu podoficerskiego. – Ta część była oparta przede wszystkim na metodyce szkolenia wojskowego. Studenci wcielali się w rolę dowódców najniższego szczebla, czyli drużyny, i sami uczyli się prowadzenia zajęć z taktyki, strzelania itp. Na zajęciach nie pokonywali już więc np. terenu, lecz w roli dowódców drużyn prowadzili zajęcia na ten temat – dodaje major.

Jak przyznaje komendant OSP, studenci zaskoczyli kadrę dowódczą swoją determinacją i zaangażowaniem. – Widać było ambicję, wolę walki, by być najlepszym. Instruktorzy nawet specjalnie nie musieli ich motywować. Studenci dopytywali się o różne rzeczy, cały czas chcieli pogłębiać swoją wiedzę, po prostu chcieli się uczyć – mówi mjr Liszewski.

I to wszystko wbrew niepochlebnym komentarzom, jakie na portalach społecznościowych publikowali przeciwnicy programu MON. Wytykano, że w ciągu tak krótkiego czasu z nikogo nie da zrobić się żołnierza. Pojawiły się nawet pogardliwe określenia „wakacyjnego wojska” czy „wojskowego przedszkola”. – Oczywiście niektórzy mogą uznać, że te sześć tygodni to zbyt krótko, by czegoś się nauczyć. Trzeba jednak pamiętać, że dla nas, studentów, to jedyna możliwość, by się przeszkolić, by w razie powołania wiedzieć, gdzie iść, co zrobić, jak założyć mundur czy wziąć do ręki broń. Jako uczestnik zapewniam, że przedszkola nie było, było za to trudne, intensywne szkolenie i ogrom wiedzy do przyswojenia. W ciągu czterech lat studiów nie uczyłem się tyle, co w ciągu tego pobytu w wojsku – mówi Jakub Pyśk, który w październiku rozpocznie piąty rok studiów na Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego w Akademii Sztuki Wojennej.

Podobnego zdania jest Maja Wojtach, wkrótce studentka czwartego roku pedagogiki resocjalizacyjnej na Akademii Pedagogiki Specjalnej. – Na studiach jesteśmy przyzwyczajeni do siedzenia w auli, notowania, dłuższych przerw. Jesteśmy panami swojego losu i czasu. Tu był rygor, dyscyplina, harmonogram dnia, którego trzeba się było trzymać. Nauczyłam się, że nie ma złej pogody na szkolenie. Deszcz czy słońce, trzeba zrobić swoje – podkreśla Maja.

Jakub Pyśk zauważa, że o trudności szkolenia świadczą m.in. liczby. – Wystarczy spojrzeć, ilu nas zaczęło, a ilu skończyło. Nie było łatwo, lecz ja osobiście czuję ogromną satysfakcję. Na zawsze zapamiętam jeden z pierwszych dni szkolenia, gdy poszliśmy na plac ćwiczeń, a tam strzelanie, bieganie, non stop wysiłek i adrenalina. Po powrocie do koszar czułem się jak wrak. Do tego stopnia, że wzięcie prysznica urosło do gigantycznego wyzwania. I mimo że potem, gdy wszyscy leżeliśmy na łóżkach plackiem i nie mieliśmy siły nawet rozmawiać, to każdy z nas miał uśmiech od ucha do ucha – opowiada Jakub.

Czy będą żołnierzami?

Studenci pierwszego turnusu zakończyli już szkolenie i po zdanych egzaminach otrzymali stopień kaprala. Czy kiedyś ponownie włożą mundur? Dowódcom z Ośrodka Szkolenia Podstawowego trudno to oceniać, ale przyznają, że większość osób z pierwszego turnusu nie deklarowała chęci zostania żołnierzem zawodowym. – Wielu z nich przyszło ze świadomością założeń programu Legii, że po szkoleniu zasilą rezerwy armii. I chcieli po prostu skorzystać z możliwości przeszkolenia, by w razie konieczności, kiedy przyjdzie im wziąć broń do ręki, być do tego przygotowanym. Na pewno jednak każdy z nich ma uchyloną już furtkę, gdyby jednak zechciał w przyszłości wstąpić do wojska – mówi mjr Liszewski.

Jakub Widomski, student V roku prawa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, przyznaje, że do udziału w Legii skłoniła go m.in. ciekawość. Chciał zobaczyć, jak wygląda wojsko z bliska. – Póki co, nie jestem zainteresowany służbą, lecz – kto wie – może kiedyś połączę kierunek studiów z mundurem? Może wojskowy radca prawny, może prokurator? Ważne, że mogłem skorzystać z możliwości przeszkolenia – mówi Widomski.

Wśród tych, którzy planują związać swą przyszłość z mundurem, jest Łukasz Kurowski, student trzeciego roku logistyki na Politechnice Białostockiej. – Wcześniej byłem w klasie mundurowej, a potem, wybierając kierunek studiów, brałem pod uwagę taki, który mógłbym połączyć z pracą w mundurze, który byłby przydatny w armii. Z tym wiążę swoją przyszłość – mówi mężczyzna.

W przypadku Mai Wojtach udział w Legii nieco zmienił jej plany. – Od wielu lat widzę siebie w mundurze. Jeszcze do niedawna jednak miałam plany związane z resocjalizacją w więziennictwie. Tak bardzo spodobało mi się jednak w wojsku, że już nie widzę dla siebie innej drogi. Chcę wstąpić do armii – mówi Maja. Żołnierzem zawodowym chce też zostać Jakub Pyśk. – Moim marzeniem jest czerwony beret. Mam nadzieję, że udział w Legii pomoże mi je spełnić – mówi Jakub.

Obecnie w CSŁiI w Zegrzu trwa drugi turnus szkolenia podstawowego studentów. Zakończy się on 31 sierpnia, a 2 września studenci złożą przysięgę wojskową. Ochotnicy będą mogli następnie kontynuować szkolenie w module podoficerskim, który rozpocznie się 4 września i potrwa 21 dni. Po pomyślnym złożeniu egzaminu na podoficera zostaną kapralami rezerwy.

Pilotażowy program Legii Akademickiej jest adresowany do studentów ochotników, którzy w trakcie studiów chcą przejść wojskowe przeszkolenie. Uczestniczy w nim 59 szkół wyższych, w tym pięć wojskowych, z całego kraju. Szkolenie jest podzielone na dwie części. Pierwszą, teoretyczną, studenci zaliczali na swoich uczelniach. W wykładach uczestniczyło niemal 5 tys. studentów. Do udziału w praktycznym etapie, realizowanym w jednostkach i centrach szkolenia, zgłosiło się 3,3 tys. osób, w tym 1,2 tys. kobiet.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Marcin Sochoń

dodaj komentarz

komentarze

~piotrr
1535048220
Mało powiedziane Tedek. Jestem inżynierem budowy maszyn z angielskim 2222, wysokimi kwalfikacjami energetycznymi i specjalistycznymi kursami, SERE, szóstką z opinii, piątką z wf'u i ta legia jest przysłowiowym gwoździem do trumny mojej drogi do kursu podoficerskiego. Dlaczego więcej miejsc jest dla studentów niż dla żołnierzy zawodowych, którzy defacto muszą szkolić się na pdf sześć miesięcy? Żółtodziób zostaje pdf w kilka miesięcy, a żołnierz ze stażem powyżej 7 lat musi "odbębnić" pół roku. Pozdrawiam
34-39-63-49
~tedek
1534790880
Jestem mgr inż. w stopniu szeregowego zawodowego xD Nie wiem co mi strzeliło pójść do wojska :P Lekko mówiąc strata czasu.
74-8E-CF-20

Święto Oddziału Specjalnego ŻW
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Serwis K9 w Polsce
Polki pobiegły po srebro!
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Pierwsza Drużyna” na start
They Will Check The Training Results in Combat
Broń Hitlera w rękach AK
Ostatnia droga Pileckiego
Wszystkie misje AWACS-a
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Przysięga w Limanowej
Podróż po AWACS-ie
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
By Polska była bezpieczna
Cień atomowej zagłady
Pokazali bojowego ducha
„Grand Quadriga ‘24”
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Flota Bayraktarów w komplecie
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Nie szpital, a instytut
Po śladach polskich bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
„Ryś” z laserem
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Ameryka daje wsparcie
Piedimonte – samobójcza misja
Pływacy i maratończycy na medal
Zawsze gotowi do pomocy
Mobilne dowodzenie
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
WAM wraca po latach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO