moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niebo należy do Herculesa

Jak przyznają polscy piloci, Aviation Detachment otworzyły zupełnie nowy rozdział we współpracy polsko-amerykańskiej. O tym, jak wygląda specyfika szkolenia załóg transportowych C-130 Hercules, w majowym numerze „Polski Zbrojnej” pisze Łukasz Zalesiński.

Załadunek zwykle stanowi zaledwie wstęp do zadań w powietrzu. Podczas precyzyjnego lądowania piloci muszą się zmieścić w boksie o długości 150 m. To standard. Jednak na organizowanych cyklicznie zawodach poprzeczka wędruje w górę. Wygrywa ten samolot, którego koła dotkną pasa możliwie blisko środka boksu. Sporym wyzwaniem jest także zrzut 700-kilogramowego kontenera CDS (Container Delivery System), który powinien upaść jak najbliżej wyznaczonego na ziemi punktu. O sukcesie decydują metry. A przecież wykonujący zadanie Hercules zwykle leci 150 m nad ziemią z prędkością wynoszącą 250 km/h. – Rywalizacja jest dla nas bardzo ważna, bo urozmaica codzienne szkolenie i daje dodatkową motywację – przyznają lotnicy z Powidza. Ale nawet bez niej kalendarz szkoleń w ramach Aviation Detachment jest zazwyczaj bardzo napięty. Nie inaczej było teraz.

W marcu do Powidza zjechało 130 amerykańskich żołnierzy, którzy mieli do dyspozycji cztery Herculesy. Większość wojskowych reprezentowała 169 Eskadrę ze składu 182 Skrzydła Lotnictwa Transportowego Gwardii Narodowej z Illinois. Przez trzy tygodnie C-130 wzbijały się w powietrze praktycznie codziennie. Załogi wykonywały loty w dzień i w nocy z użyciem gogli noktowizyjnych. Z pokładów maszyn nie tylko były desantowane kontenery służące do transportu wojskowego sprzętu, lecz także skakali z nich spadochroniarze. Hercules może wziąć na pokład 64 osoby. – Dla mnie jednak najważniejsze były loty w ugrupowaniach taktycznych, które składały się z trzech–czterech samolotów zarówno polskich, jak i amerykańskich. Zadania wykonywały mieszane załogi, Polak i Amerykanin siedzieli w tej samej maszynie na fotelach pilotów – podkreśla mjr Randy Fasing, pierwszy pilot Herculesa. Dla żołnierzy z Illinois była to druga wizyta w Powidzu. – Zdążyliśmy już poznać miasteczko i naprawdę piękną okolicę. Ale przyjeżdżamy tu chętnie przede wszystkim ze względu na polskich kolegów – przyznaje mjr Fasing. – Z waszymi siłami powietrznymi współpracujemy już od 20 lat. I przez ten czas przeszliśmy naprawdę długą drogę... – dodaje.

Więcej na temat szkolenia załóg Herculesów w majowym numerze „Polski Zbrojnej”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze


NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
 
Karta dla rodzin wojskowych
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Olimp w Paryżu
Jesień przeciwlotników
Right Equipment for Right Time
„Husarz” wystartował
Transformacja dla zwycięstwa
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Terytorialsi zobaczą więcej
Olympus in Paris
Święto podchorążych
Jaka przyszłość artylerii?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Polskie „JAG” już działa
Zmiana warty w PKW Liban
Wzmacnianie granicy w toku
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
W MON-ie o modernizacji
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Wybiła godzina zemsty
Od legionisty do oficera wywiadu
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Nowe uzbrojenie myśliwców
Setki cystern dla armii
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Huge Help
Medycyna w wersji specjalnej
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
„Szczury Tobruku” atakują
Ostre słowa, mocne ciosy
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O amunicji w Bratysławie
Marynarka Wojenna świętuje
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Norwegowie na straży polskiego nieba
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO