moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy z Krzesin

Zadania wykonywali od Alaski po pustynię Negew, dyżury bojowe pełnili w Polsce i krajach bałtyckich. Choć pierwsze samoloty F-16 wylądowały w Krzesinach zaledwie 11 lat temu, piloci z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego już zdobyli uznanie na świecie. Jak wygląda ich służba i co mają wspólnego z asem amerykańskiego lotnictwa z II wojny – przeczytaj w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Jeśli loty zostały zaplanowane na 9.00 rano, oni w bazie muszą być już o 6.00. Mają godzinę na sprawdzenie prognozy pogody, informacji o lotniskach zapasowych oraz potencjalnych utrudnieniach na trasie przelotu. No i na zsynchronizowanie zegarków. Przy prędkościach rzędu 1000–1500 km/h nawet sekunda spóźnienia może sprawić, że zadanie nie zostanie wykonane. Potem zaczyna się briefing. Za drzwiami sali odpraw język polski zmienia się w angielski, metry odmierzające wysokość w stopy, kilogramy w funty. Tam dowiadują się, dokąd ostatecznie polecą, jakie zadanie mają do wykonania, jaka taktyka będzie najlepsza i co zrobić w sytuacjach awaryjnych. – Podczas briefingu w zasadzie nie powinny paść żadne pytania. Idziemy tam przygotowani, słuchamy, potem ubieramy się w przeciwprzeciążeniowe kombinezony, bierzemy hełmy, wsiadamy do busów i jedziemy do samolotów – mówi ppor. Piotr „Skeet” Parczewski, pilot wielozadaniowego samolotu F-16 z 6 Eskadry, która stacjonuje w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Myśliwce F-16 stanowią trzon polskich sił powietrznych. W poznańskich Krzesinach stacjonują 32 jastrzębie (pozostałych 16 jest w Łasku pod Łodzią). Piloci 31 Bazy pełnią całodobowe dyżury bojowe zarówno w systemie natowskim, jak i narodowym. Oznacza to, że w każdej chwili para samolotów może zostać poderwana i wysłana we wskazany rejon kraju. Poza dyżurami – regularnie ćwiczą. Scenariusze wymyślają sami, są np. zadania typu „air to ground”, misje „air to air” czy wirtualna walka na niewielkim dystansie. W szczególny dla siebie sposób pielęgnują także obecną w życiu żołnierzy historię, m.in. pamięć o jednym z amerykańskich pilotów II wojny światowej. Jak?

Więcej o służbie i pasji lotników z Krzesin w 10 numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk/CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
 
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Bohater odtrącony
Rajd ku czci saperów
Serwis K9 w Polsce
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Śladami ojca
Armia Andersa w operacji „Honker”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Ta ziemia do Polski należy…”
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Pływacy i maratończycy na medal
I zdobyliśmy!
Krwawa noc pośród puszczy
Wojskowe Oscary przyznane!
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Więcej hełmów dla żołnierzy
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
W obronie wschodniej flanki NATO
Orzeł dla bohaterów
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Ameryka daje wsparcie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Mobilne dowodzenie
NATO on Northern Track
Abramsy w pętli
Zmiany w dodatkach stażowych
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Układ nerwowy Mieczników
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Gry wojenne w szkoleniu
Uwaga, transformacja!
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Po przeprawie ruszyli do walki
Pierwsi na oceanie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Pierwsza Drużyna” na start
Na straży nieba
Pytania o europejską tarczę
Wojna w świętym mieście, epilog
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Polska wiktoria na Monte Cassino
Polki pobiegły po srebro!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Flota Bayraktarów w komplecie
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO