moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Nowe” silniki do MiG-ów-29

W ciągu trzech lat armia ma kupić dziewięć silników do samolotów MiG-29. Wyda na to kilkanaście milionów euro. Ale zakup będzie wyzwaniem nie tylko z powodów finansowych. Poszukiwany typ urządzenia, czyli RD-33 drugiej serii, nie jest już produkowany. Dlatego wojskowi liczą, że kupią albo wyremontowane, albo pochodzące z zapasów innych armii, nieużywane silniki.


Przetarg w sprawie kupna dziesięciu silników RD-33 drugiej serii używanych w MiG-ach-29 ogłosiła kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna. Wojsko chce, by pierwsze trzy egzemplarze zostały dostarczone w 2016 roku, ostatnie w 2018 roku. – Każdego roku powinniśmy otrzymywać po 3 silniki – mówi ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Chociaż silniki RD-33 drugiej serii nie są już produkowane (obecnie robiona jest seria trzecia, znacząco różniąca się od poprzedniej), być może uda się kupić nowe egzemplarze. To dlatego, że niektóre armie mają tego rodzaju silniki nieużywane, w zapasach.

Wojsko nie wyklucza jednak kupna silników po generalnym remoncie, muszą mieć jednak resurs międzyremontowy pozwalający na 350 godzin nalotu oraz resurs techniczny na poziomie 700 godzin. Armia oczekuje również, iż ich dostawca zapewni gwarancję na bezawaryjną pracę napędu na poziomie 200 godzin nalotu lub na 24 miesiące.

Ci, którzy chcą wziąć udział w przetargu, mają czas do 15 stycznia 2016 roku na złożenie oferty. Wartość kontraktu to kilkanaście milionów euro. Cena wysoka, bo na rynku jest coraz mniej wyremontowanych silników, a chętnych na nie wciąż jest sporo. Polskie wojsko każdego roku zdobywa po kilka RD-33 v2. – W 2012 kupiliśmy 6 sztuk, w 2013 i 2014 po dwie sztuki, a w tym roku 4 sztuki – mówi ppłk Marek Chmiel.

Siły powietrzne mają ponad trzydzieści myśliwców MiG-29. Postsowieckie myśliwce dzięki opracowanemu przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy pakietowi ulepszeń, m.in. nowej awionice, spokojnie mogą stawać w szranki z dużo nowocześniejszymi konstrukcjami. To właśnie na myśliwcach MiG-29 polscy piloci pełnią misję NATO nad państwami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią. MiG-i są także używane do szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1450982220
dziewięć silników przez trzy lata. Nasze potężne siły powietrzne. SZAŁ
85-64-85-DE

Morze ruin, na których wyrosło życie
 
Z Jastrzębi w Żmije
Polska w gotowości
Zmiana warty w PKW Liban
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
„Popcorny” niemile widziane
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Zmiany w prawie 2025
Less Foreign in a Foreign Country
Symulator w nowej odsłonie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Granice są po to, by je pokonywać
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Przetrwać z Feniksem
Turecki most nad Białą Lądecką
Olympus in Paris
Biegający żandarm
Co może Europa?
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Rozgryźć Czarną Panterę
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Rosomaki i Piranie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dziki zachód na wschodzie II RP
Turecki most dla Krosnowic
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Wielka gra interesów
Zrobić formę przed Kanadą
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Atak na cyberpoligonie
Nie walczymy z powietrzem
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Siedząc na krawędzi
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kluczowy partner
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Wojsko wraca do Gorzowa
Okręty rakietowe po nowemu
PGZ – kluczowy partner
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO