moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Karbala” od kuchni

Dziś do kin wchodzi „Karbala”. Film opowiada o bohaterskiej obronie przez polskich żołnierzy ratusza w irackim mieście Karbala. Scenografowie, charakteryzatorzy i rekwizytorzy starali się jak najwierniej odtworzyć realia misji. O kulisach powstawania obrazu pisze Małgorzata Schwarzgruber w najnowszym numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

Współczesne polskie wojsko rzadko inspiruje artystów. Twórcy „Karbali” nie mieli wielu filmowych przykładów, do których mogli sięgnąć. Ich opowieść musiała jednak być wiarygodna, dlatego tak ważna była dbałość o szczegóły.

Małgorzata Schwarzgruber w artykule „Zbliżenie na drugi plan” we wrześniowej „Polsce Zbrojnej” odsłania kulisy powstawania produkcji. Pyta scenografów, charakteryzatorów, rekwizytorów, dekoratorów wnętrz. Ci zaś są zgodni, że wiarygodność filmu budują drobiazgi i detale. Są one ważne, bo „Karbala” na długo ukształtuje wyobrażenie widzów o polskich żołnierzach i ich służbie na misji w Iraku. Reżyser Krzysztof Łukaszewicz zapewnia: „Film nie będzie strzelaniną w amerykańskim stylu, lecz wiarygodnie opowiedzianą historią”.

– Produkcja nie miała dużego budżetu, ale udział scenografii w kosztach był dość znaczny – przyznaje scenograf Marek Warszewski. Opowiada, że gdy cztery lata temu dostał do ręki scenariusz „Karbali”, pomyślał, że ciężko będzie nakręcić ten film w Polsce. Pojawił się pomysł, żeby City Hall, czyli miejski ratusz w irackiej Karbali, miejsce kluczowe dla filmu, bo tam musiało zostać nakręconych najwięcej scen militarnych oraz nocnych, powstał w Kairze. Wybuchła jednak Arabska Wiosna i egipską stolicę ogarnęły zamieszki. Kolejną propozycją był Kurdystan, ale dwa tygodnie przed przyjazdem ekipy filmowej w Mosulu także zrobiło się niebezpiecznie. – Szukaliśmy alternatywy w Polsce, głównie na terenach pofabrycznych. I tak trafiliśmy do starej fabryki samochodów na Żeraniu w Warszawie. Zobaczyłem miejsce, które dawało możliwość wykorzystania fasad budynków, a także dobudowania niektórych elementów – opowiada Marek Warszewski.


Recenzja: Artur Kinomaniak Pietras 

Zrobił pierwsze projekty. W ciągu siedmiu tygodni na warszawskim Żeraniu wyrósł fragment irackiego miasta. Scenograf przyznaje, że odtworzenie ulic otaczających City Hall było dużym wyzwaniem, bo „to egzotyczne miejsce i niewiele rekwizytów udało się znaleźć w magazynach”. Wcześniej oglądał mapy, a wyjazdy do Egiptu i Kurdystanu przybliżyły mu bliskowschodnią architekturę.

Inga Palacz, która pracowała przy „Karbali” jako dekorator wnętrz, opowiada o poszukiwaniach na wyprzedażach i targowiskach potrzebnych rekwizytów, m.in. plastikowych krzeseł, które w krajach bliskowschodnich stoją przed każdym sklepem, „bo handluje nie tylko sklep, ale także ulica”. Kupione meble trzeba było podniszczyć, by wyglądały na używane.

– Najwięcej praktycznych wskazówek dotyczyło detali i pochodziło od ppłk. Kaliciaka – przyznaje Marek Warszewski. To on opowiadał ekipie, jak wyglądała budka telefoniczna, z której dzwonili żołnierze, jakie były napisy na kontenerach, jak się prezentowała sala dowodzenia w bazie wojskowej, co oznaczały mapy rozwieszone na ścianach i – co było równie ważne – jak się zachowywali żołnierze.

Więcej o kulisach powstawania „Karbali” we wrześniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Robert Pałka, mat. prasowe WFDiF, Next Film

dodaj komentarz

komentarze


Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jaka przyszłość artylerii?
Transformacja dla zwycięstwa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Wybiła godzina zemsty
Zmiana warty w PKW Liban
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Olympus in Paris
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Olimp w Paryżu
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Jesień przeciwlotników
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Ostre słowa, mocne ciosy
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Aplikuj na kurs oficerski
Karta dla rodzin wojskowych
Pożegnanie z Żaganiem
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Zyskać przewagę w powietrzu
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Setki cystern dla armii
Terytorialsi zobaczą więcej
Norwegowie na straży polskiego nieba
Determinacja i wola walki to podstawa
Medycyna „pancerna”
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Mniej obcy w obcym kraju
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
„Szczury Tobruku” atakują
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Transformacja wymogiem XXI wieku
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ogień Czarnej Pantery
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Co słychać pod wodą?
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Polskie „JAG” już działa
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO