moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Awaria samolotu. Służby ćwiczą procedury

Zastępy straży pożarnej, łodzie ratunkowe oraz śmigłowiec Mi-8 to tylko niektóre z pojazdów biorących udział w ćwiczeniach organizowanych przez Międzynarodowy Port Lotniczy w krakowskich Balicach. Scenariusz zakładał katastrofę samolotu podchodzącego do lądowania. Sprawna akcja to było wyzwanie dla służb, ale także sprawdzian procedur kluczowych dla bezpieczeństwa.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Balicach po raz kolejny organizował ćwiczenia z ratownictwa lotniskowego. W tym roku tematem przewodnim zajęć była koordynacja i prowadzenie działań ratowniczych podczas wypadku lotniczego w akwenie wodnym.

Przygotowany na potrzeby ćwiczeń scenariusz zakładał awarię silników samolotu, który rozpoczął procedurę podejścia do lądowania. Mimo prób uruchomienia silników maszyna wpadła do zalewu w podkrakowskim Kryspinowie. W wyniku katastrofy ucierpiało ponad 50 osób, doszło również do skażenia terenu oraz rozległego pożaru.

Równocześnie z ogłoszeniem alarmu do akcji wyjechały dwie jednostki lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, które na miejscu pojawiły się jako pierwsze. Ich zadaniem było opanowanie pożaru oraz ewakuacja poszkodowanych z wraku samolotu.

Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Kraków Airport ma obowiązek działania nie tylko na terenie samego portu lotniczego, ale także w rejonie operacyjnym lotniska. Przepisy określają, że jest to teren w promieniu 9,3 kilometra. – Jeżeli dojdzie do wypadku lotniczego w tym rejonie, to nasi strażacy wyjeżdżają i taka była sytuacja założona w scenariuszu – wyjaśnia Urszula Podraza, rzecznik prasowy Kraków Airport. – Te ćwiczenia były największe wśród tych, jakie dotychczas organizowaliśmy, brało w nich udział ponad 150 osób z różnych służb – dodaje Podraza.

Ze względu na specyfikę miejsca zdarzenia oraz złożoność sytuacji w akcję ratunkową zaangażowane były służby wojskowe oraz cywilne działające na terenie całego województwa. Były to: 3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, 8 Baza Lotnictwa Transportowego, Wojskowa Straż Pożarna, Państwowa Straż Pożarna, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna, Urząd Celny, PAŻP, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Prokuratura Rejonowa oraz Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Szczególna rola przypadła 3 Grupie Poszukiwawczo-Ratowniczej, która za zadanie miała podjęcie i ewakuację rozbitków z powierzchni wody. W tym celu ratownicy użyli śmigłowca Mi-8 oraz tratwy ratunkowej typu MEWA. Ostatecznie, ze względu na sprzyjające warunki atmosferyczne oraz stan poszkodowanych, zdecydowano się na podjęcie rozbitków na pokład za pomocą wyciągarki.

– Akcja była przeprowadzana zgodnie ze standardami, jakie panują w naszej grupie – zapewnia por. Sylwester Kanadys, rzecznik prasowy 3 Grupy. Jednocześnie podkreśla, że pod względem technicznym użycie śmigłowca w takich sytuacjach nie stanowi żadnego problemu. Jego załoga pełni 24-godzinne dyżury, podczas których jest gotowa do wylotu w ciągu 15 minut. Na pokładzie, oprócz pilotów, znajduje się również lekarz, ratownik oraz specjalistyczny sprzęt umożliwiający działanie nocą oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. – Możemy latać przy widoczności 1,5 km i podstawie chmur 150 m, jednak za każdym razem indywidualnie analizujemy ryzyko – mówi por. Kanadys. Dodaje, że w razie problemów podczas samej akcji śmigłowce wyposażone są w urządzenia radionawigacyjne pozwalające wrócić w trudnych warunkach na miejsca bazowania.

To, jak powinny wyglądać ćwiczenia organizowane przez Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, szczegółowo określa rozporządzenie ministra transportu. Służby lotniska przerabiają jednak różne scenariusze. – Staramy się, żeby jak najwięcej potencjalnych sytuacji mieć nie tylko rozpisane w procedurach, ale przećwiczone w rzeczywistych warunkach – podkreśla Urszula Podraza. – Czasami na papierze wszystko wygląda świetnie, a później jakiś drobiazg wywraca całość do góry nogami.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Miecznik na horyzoncie
 
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zmiana warty w PKW Liban
HIMARS-y dostarczone
„Jaguar” grasuje w Drawsku
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
A Network of Drones
Walczą o miejsce na kursie Jata
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Huge Help
Modernizacja Marynarki Wojennej
Czworonożny żandarm w Paryżu
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Szczury Tobruku” atakują
Karta dla rodzin wojskowych
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Cyfrowy pomnik pamięci
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka Wojenna świętuje
Wzlot, upadek i powrót
Od legionisty do oficera wywiadu
Medycyna w wersji specjalnej
Szturmowanie okopów
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Mamy BohaterONa!
O amunicji w Bratysławie
Polskie „JAG” już działa
Wybiła godzina zemsty
Szef MON-u z wizytą u podhalańczyków
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Wzmacnianie granicy w toku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Jutrzenka swobody
Uczą się tworzyć gry historyczne
Święto podchorążych
Olympus in Paris
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Nowe uzbrojenie myśliwców
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Jak namierzyć drona?
Transformacja dla zwycięstwa
Ostre słowa, mocne ciosy
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Olimp w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO