moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

REKLAMA

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Socjalne wsparcie dla żołnierzy służących na granicy
 
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
W Brukseli o przyszłości NATO
Służba na granicy to dla żołnierzy nowe wyzwanie
Coraz więcej uczelni w Legii Akademickiej
Bombardowanie Monte Cassino
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
Konkurs pamięci o Katyniu
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Przesiadka do klasy premium
W BBN o sytuacji na granicy
Jedyne takie laboratorium w Polsce
Misja nie tylko wojskowa
Oczy na wschodnią flankę
Mija 14 lat od katastrofy C-295M
Jak Perun z Piratem
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Kazachstan: rzeź u drzwi Europy
Rodzeństwo na medal
Nowe garaże dla Leopardów
Legionowski szpital niemal gotowy
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Nauka kruszenia lodu
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
Hiszpańskie dylematy
Wiedza, która ratuje życie
Nominacje dla ośmiu oficerów
Bez AK, ale nadal w walce
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Zima, skały i kawalerzyści
Survival w Kosowie
WOT na granicy
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Laboratoria specjalnego przeznaczenia
PKW Rumunia po raz dziesiąty
Jakie zmiany dla podchorążych?
Kolejna prowokacja na granicy
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Nowa Rada przy prezydencie
Sportowi mistrzowie WOT wybrani!
Amerykanie nie odpuszczą wschodniej flanki
Pierwszy krok do zawodowców
Na wolność przez dwa mury
Walka, która poruszyła Europę
Spędź ferie z WOT
Wandea – heroizm i ludobójstwo
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Niespokojna noc przy wschodniej granicy
Saperzy rozminowują Kłaj
Szer. Radosław Kawęcki mistrzem świata!
Zielony, żółty czy czerwony?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO